Beter slapen? Je wervelkolom is de sleutel tot goede nachtrust.

Lichaamskussen

Dit is hoe je wervelkolom invloed heeft op je nachtrust en wat je ervoor nodig hebt om goed te slapen.

Overdag wordt er veel druk uitgeoefend op je wervelkolom. Daarom is het heel belangrijk dat je wervelkolom ’s nachts kan ontspannen en herstellen. Je voelt je daardoor overdag fysiek goed én je slaapt ’s nachts beter.

De wervelkolom en slaap
Wanneer je rechtop staat, heeft de wervelkolom een S-vorm in zijaanzicht, en een rechte lijn in achteraanzicht. Dit is precies de vorm die je tijdens je slaap wilt nastreven, want alleen dan kan je lichaam (spieren en tussenwervelschijven) maximaal ontspannen. Als je wervelkolom tijdens je slaap niet zijn natuurlijke vorm behoudt, ondervindt je lichaam namelijk te veel druk. Die druk zorgt ervoor dat de hersenen prikkels ontvangen om van houding te veranderen.

slecht slapen houding

De invloed van prikkels op je nachtrust
Je zult begrijpen: hoe meer prikkels, des te meer je gaat draaien en woelen*, waardoor je regelmatig uit je diepe slaap wordt gehaald. Dit gefragmenteerde slapen (plus een grote kans dat je moeilijk terug in slaap valt) zorgt voor een kwalitatief minder goede nachtrust. Het aantal uren dat je hebt geslapen maakt dan niet meer uit; je zult niet uitgerust wakker worden en dat heeft een directe, negatieve uitwerking op je productiviteit, energie en humeur.

beter slapen met lichaamskussen

Deze 3 dingen heb je nodig om beter te slapen
Om goed te slapen is een natuurlijke en ontspannen positie van je wervelkolom dus essentieel. En om dat te bereiken is ‘drukverlagend slapen’ de sleutel.
1. Wat je daarvoor nodig hebt is allereerst een goed matras, die de druk op het lichaam verlaagt en tegelijkertijd de druk over het slaapoppervlak verdeelt. De beste slaaphouding is op je (linker)zij, waarbij je heupen en schouders enigszins kunnen wegzakken in het matras.
2. Een goed hoofdkussen is een belangrijke tweede factor, om je nek, schouders en ook je rug te ondersteunen.
3. Een kwalitatief goed lichaamskussen is de kers op de taart wat betreft lekker slapen. Het lichaamskussen zorgt ervoor dat je schouders, rug, heupen en knieën optimaal ondersteund worden en dat je wervelkolom zijn natuurlijke vorm behoudt. Je lichaam zal zich ontspannen waardoor je rustig in slaap valt en je hersenen automatisch minder prikkels krijgen. Je zult dieper slapen en ’s morgens uitgerust wakker worden.

* Af en toe draaien in je slaap is – zolang het je diepe slaap niet verstoort – functioneel; het zorgt ervoor dat de vloeistof van je tussenwervelschijven goed wordt verdeeld, wat belangrijk is voor herstel tijdens de nacht.

Gerelateerde berichten