Dit zijn de gevolgen van slecht slapen en de beste tips voor betere nachtrust!

Lichaamskussens | Kussenhoezen | Nachtrust | Go for the Moon

De gevolgen van slecht slapen zijn niet mals, maar voor alles is een oplossing. Goed en voldoende slapen is essentieel voor zowel lichaam als geest. Je zou het misschien niet verwachten, maar al na één nachtje belabberd slapen kun je de nadelige gevolgen ervan ervaren. Op lange termijn kan het daadwerkelijk een serieus gevaar opleveren voor je fysieke en mentale gezondheid. Wat zijn precies die gevolgen en misschien nog belangrijker: wat kun je doen om je slaap te verbeteren?

De gevolgen van één of meerdere nachten slecht slapen zijn niet te onderschatten. Zo zul je merken dat:

…je hongergevoel en trek moeilijk te stillen zijn. Leptine is het verzadigingshormoon, dat de hersenen het signaal geeft dat je genoeg hebt gegeten. In studies wordt te kort of slecht slapen in verband gebracht met een verminderde aanwezigheid van dat hormoon. En tadaa: gevolg is dat je eetlust sky high gaat en je maar moeilijk af kan blijven van (meestal vette en koolhydraatrijke) snacks.

…je niet scherp bent. Je concentratie krijgt namelijk een klap. Je aandacht ergens bijhouden kost je veel energie (waar je al minder van hebt) en je reactievermogen gaat achteruit. Niet gek dus dat mensen met slaaptekort sneller geneigd zijn om (auto)ongelukken te veroorzaken.

…je lontje kort is. Hersenscans van slechte slapers laten zien dat het emotiecentrum van de hersenen tot 60% sterker reageert. Door het slaapgebrek word je dus prikkelbaarder, en daardoor sneller boos of verdrietig.

…je fysieke voorkomen eronder lijdt. Al na een paar nachten slecht slapen kan jouw uiterlijk verraden hoe je je daadwerkelijk voelt. Je huid wordt bijvoorbeeld bleker, je mondhoeken en oogleden kunnen gaan hangen en natuurlijk de welbekende wallen of donkere kringen verschijnen. 

De zes beste tips om beter te slapen:

 

1. Lavendel ontspant. Door de geur van lavendel in te ademen ontspant ons brein. Leg bijvoorbeeld voor een geurzakje gedroogde lavendel onder je kussen of doe een paar druppels essentiële lavendelolie in een geurdiffuser voordat je naar bed gaat.
2. Caffeïne en alcohol verstoren onze slaap. Het is geen populair advies, maar probeer alcohol en caffeïne (dus ook chocola) niet meer te nuttigen in de avond. Al na een aantal dagen zul je verschil merken!
3. Yoga nidra helpt echt. Totdat je in bed ligt sta je áán, waardoor je brein vaak nog overuren draait en jij wakker ligt. Yoga nidra (letterlijk: slaapyoga) helpt je de dag los te laten en rustig in slaap te vallen. Dergelijke slaapmeditaties kun je vinden in apps als ‘Insight Timer‘ en ‘House of Deeprelax‘.
4. Blauw licht is de duivel. We lijken wel vergroeid met onze smartphones en tablets. Het zijn geweldige apparaten, maar niet als het op onze slaap aankomt. Door het blauwe licht dat ze afgeven (en de verslavende apps en pushberichten), ontwikkelen we massaal slaapproblemen. Niet de makkelijkste tip, maar leg je telefoon 2 uur voor het slapen weg. En pas op z’n minst het blauwe licht aan in de instellingen (of koop een bril die het blauwe licht filtert).
5. Positiviteit stimuleert beter slapen. Uit onderzoek blijkt dat positieve mensen beter slapen. Is je glas halfleeg? Gelukkig kunnen we onszelf trainen. Zoek hiervoor een meditatie op over dankbaarheid of schrijf aan het einde van de dag drie positieve punten op. Positiviteit heeft bovendien effect op je algehele gezondheid. Des te meer reden om hier aandacht aan te geven!
6. Het lichaamskussen is je beste vriend. Door te slapen met een lichaamskussen maak je het knuffelhormoon oxytocine aan waardoor je beter ontspant en dus beter in slaap valt. Omdat je bovendien stabieler ligt, je lichaamshouding ondersteunt, slaap je lekkerder door gedurende de nacht. Win-win!

Gerelateerde berichten