fbpx

Wij verzenden iedere woe & vrij.
Bestellingen vóór 11u gaan nog mee.
Gratis verzending bij besteding vanaf 125,-

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Snurken verhelpen: Effectieve oplossingen voor een goede nachtrust

Veel Nederlanders hebben problemen met snurken, wat hinderlijk kan zijn voor de snurker zelf, maar ook (of juist!) voor de partner. Gelukkig zijn er effectieve manieren om snurken te verminderen en zelfs volledig te verhelpen. In dit artikel lees je over de oorzaken van snurken en leggen we uit hoe je – volgens bewezen methoden – het snurken verhelpt. Zo kan degene die snurkt én degene die ernaast ligt weer genieten van een welverdiende nachtrust zonder het vervelende snurkgeluid.

1) Ontdek de oorzaak van snurken

Om snurken effectief aan te pakken, is het belangrijk om de oorzaak ervan te kennen. Snurken kan worden veroorzaakt door verschillende factoren, waaronder een verstopte neus, verslapte spieren in de keel en mond, overgewicht en het gebruik van alcohol of slaapmedicatie. Als je de oorzaak kent van jouw snurken, kun je gerichte maatregelen treffen om het probleem aan te pakken.

2) Pas je slaaphouding aan

Een simpele maar effectieve manier om snurken te verhelpen, is het aanpassen van je slaaphouding. Slapen op je rug kan de kans op snurken vergroten, omdat de tong en het zachte weefsel in de keel de luchtwegen kunnen blokkeren. Probeer in plaats daarvan op je zij te slapen. Als dit lastig of niet fijn voor je is, overweeg dan een zijslaapkussen (ofwel lichaamskussen) aan te schaffen. Door te slapen met zo’n groot knuffelkussen neem je moeiteloos een comfortabele en ergonomische zijslaaphouding aan – en verklein je de kans op snurken.

snurken zijslaapkussen

3) Gewichtsverlies en lichaamsbeweging

Als je last hebt van overgewicht, kan het lonen om af te vallen. Overgewicht kan er namelijk voor zorgen dat de luchtwegen vernauwen, wat een vrije luchtstroom tijdens het slapen belemmert, waardoor je dus gaat snurken. Probeer een gezond dieet te volgen en regelmatig te bewegen, zodat je wat gewicht verliest. Dit kan niet alleen snurken verminderen, maar heeft natuurlijk een hoop andere voordelen voor je gezondheid.

4) Vermijd alcohol en slaapmedicatie

Alcohol en slaappillen kunnen de spieren in je keel verslappen, wat snurken kan veroorzaken of verergeren. Probeer het drinken van alcohol daarom te beperken, vooral vlak voor het slapengaan. Vermijd ook het gebruik van slaapmedicatie als je last hebt van snurken. Als je moeite hebt om in slaap te vallen, kun je andere natuurlijke methoden proberen, zoals ontspanningstechnieken of het creëren van een rustgevende slaapomgeving.

Video afspelen over mondtape tegen snurken

5) Gebruik hulpmiddelen tegen het snurken

Voor het verhelpen van snurken zijn er verschillende hulpmiddelen en snurkbeugels verkrijgbaar. Neusstrips kunnen helpen bij het openen van de neus(passages) en het verbeteren van de luchtstroom. Mondstukken en beugels kunnen de positie van uw kaak en tong tijdens het slapen aanpassen, waardoor de luchtwegen openblijven. Deze hulpmiddelen kun je op maat laten maken, maar er zijn ook universele hulpmiddelen te vinden. Voor meer informatie kun je navraag doen bij de drogisterij, apotheek of natuurlijk good old Google. Een ander, inmiddels populair, hulpmiddel is mondtape. Zo’n speciaal plakkertje op je mond kan een goede remedie zijn tegen snurken (en slecht slapen!), mits ademen door de neus mogelijk is natuurlijk. 

6) Behandel allergieën en verstopte neus

Allergieën en een verstopte neus kunnen bijdragen aan snurken. Zorg er daarom voor, dat je eventuele allergieën laat diagnosticeren (via je huisarts) en dat je deze behandelt, zodat je vrij kunt ademen door je neus. Wat ook kan helpen is het gebruik van een luchtbevochtiger in je slaapkamer om de luchtvochtigheid op peil te houden. Eventueel kun je gebruikmaken van neussprays of -druppels om een verstopte neus te verlichten. Raadpleeg hierbij altijd medisch advies, ook als allergieën of neusproblemen langere tijd aanhouden.

7) Raadpleeg een specialist

Als je ondanks de verschillende methoden geen succes boekt bij het verminderen van snurken, is het raadzaam om een specialist te raadplegen. Een KNO-arts kan jouw snurkprobleem onderzoeken en de juiste diagnose stellen. Afhankelijk van de ernst van het snurken, zijn er verschillende onderzoeken en behandelingen mogelijk.

Partner van een snurker? Deze is voor jou!

Een snurkende partner kan je tot waanzin drijven. Om maar te zwijgen over de slaapproblemen en misschien zelfs relatieproblemen. Het goede nieuws is: voor ieder probleem bestaat een oplossing! Zolang het snurken van jouw bedpartner nog niet verholpen is, zijn speciale slaapoordoppen je redding. Deze van Loop zijn bijvoorbeeld heel goed. Ze dempen tot 27 dB en zijn daarmee uitermate geschikt om snurkgeluid te blokkeren. Door het flexibele siliconen materiaal zijn de doppen heel comfortabel. En ze passen altijd, want je krijgt er 4 verschillende maten opzetdopjes bij.

Intro tekst

Titel

Tekst

Sarah H
Sarah H
Ik had nog nooit een suncatcher gezien, dus dit was extra bijzonder.
Lees verder
Ik kreeg de Regenboogkristal cadeau van een vriendin in een moeilijke periode. Ik had nog nooit een suncatcher gezien, dus dit was extra bijzonder. De kleuren en het licht die de kristal creëert als de zon er doorheen schijnt, zijn echt geweldig. Het maakt me echt even vrolijk. Nu heb ik er zelf een aantal gekocht om cadeau te geven aan anderen. Perfect voor iedere gelegenheid en wanneer je iemand positiviteit en licht gunt! 🙂

Titel

Tekst

Titel

Tekst

Tekst

De waardering van www.goforthemoon.nl bij WebwinkelKeur Reviews is 9.8/10 gebaseerd op 85 reviews.

Verzending vanaf woensdag 27 dec

Vanwege de feestdagen wordt jouw bestelling woensdag 27 december verzonden. 

Dank voor je geduld en geniet van de kerst!